tirsdag 26. januar 2010

Jeg er opprørt etter å ha lest Tor Kjetil Larsens innlegg i Stavanger Aftenblad den 26/1 2010 med overskrift "samfunn uten diagnoser?". Jeg selv er veldig glad for at Stavanger Aftenblad debatterer psykiatri for tiden, hvor skulle vi vært i dag uten alle de innspill og den kamp som har vært ført for å få endringer på feltet. Professor Tor Kjetil Larsen devaluerer journalisten som en som ikke har greie på hva han skriver om. Tor Kjetil Larsens innlegg er en hyllest til psykiatrien i dag og diagnosesamfunnet. Det må ha gått ham hus forbi alt det som er skrevet om nedverdighende behandling, om den uhyrlige tvangsmedisineringen som til og med finner sted nå i 2010, belteleggingen, sjokkbehandlingene osv. Jeg synes det han skriver er svært arrogant og lite ydmykt. Det er uttrykk for en nedlatende og lite respektfull holdning overfor denne journalisten og andre som problematiserer og reflekterer. Til slutt i innlegget skriver Tor Kjetil Larsen: "Jeg er tilsvarende lei av journalister som skriver kommentarer som avspeiler manglende kunnskap, forståelse, respekt og evne til innlevelse."
Jeg vil bare si takk til journalister, alle andre folk som tør si fra om de uverdige forhold i psykiatri. Stå på. Det er viktigere enn noen gang.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar